Selamat Datang

Rabu, 27 April 2011

Rezeki

Hari Isnin lalu , kawan aku pergi Ipoh untuk urusan kewangan dan dimaklumkan bahawa tahun ni, dah boleh claim tujuh puluh sen sekilometer bagi tuntutan perjalanan. Cuma katanya hanya setakat 100 km sahaja. Jika perjalanan tu melebihi 100 km, maka yang bakinya hanya boleh tuntut 20 sen bagi satu kilometer. Samalah dengan tuntutan yang dibenarkan bagi tahun lalu dan sebelumnya.

Nampaknya tahun ni, untunglah bagi mereka yang bermesyuarat dalam daerah sebab biasanya dalam daerah perjalanan tak jauh sangat dan paling jauh lebih kurang 30 km sahaja. Jadi pergi balik hanya 60 km sahaja dan bolehlah tuntut penuh 70 sen sekilometer. Bagi yang bermesyuarat jauh ke luar daerah tak untung sangatlah umpamanya ke Ipoh lebih kurang 212km pergi balik.

Oleh sebab boleh tuntut 70sen, tahun ni mesyuarat Panitia Daerah dipanggil oleh PPD. Tahun lepas PPD serah semua urusan pada Pengetua sekolah yang menjadi Pengerusinya. Tapi tahun ini semua urusan dibuat oleh PPD. Nampaknya ada perubahan sikit dan barangkali mungkin dah boleh claim agaknya... Begitulah sikap dan sifat manusia dalam kehidupan kot. Bila ada kesempatan dan peluang maka kerja dibuat dengan baik, ikhlas dan bersungguh-sungguh. Tapi bila tak ada peluang, tak untung dan sebagainya maka dibuatlah ala kadar sahaja.

Sebenarnya kerja itu adalah ibadah. Jika dibuat dengan bersungguh-sungguh bukan sahaja gaji dan elaun yang kita dapat bahkan ia menjadi berkat dan dapat pahala yang amat banyak di akhirat kelak. Asalkan niat bekerja itu betul kerana Allah dan untuk mendapat rezeki yang halal. Mungkin kita tak nampak pahala tu sebab yang nampak hanyalah gaji dan boleh claim elaun.

Apabila kerja dibuat secara bersungguh-sungguh, InsyaAllah akan dapat keberkatan dalam kehidupan. Rezeki yang dicari dan dibawa pulang untuk anak isteri yang bersih lagi halal akan membawa kebahagian dalam kehidupan berkeluarga. Jika ada yang culas, bekerja sambil lewa, tidak ikhlas dan sebagainya maka apa yang diperolehi tidak akan memberi ketenteraman kepada diri dan keluarga.

Apa yang dibimbangkan ialah rezeki itu tidak halal. Maka diakhirat kelak akan disoal oleh Allah dari mana kita memperolehinya. Di dunia ini mungkin ramai yang tak berasa apa-apa lagi. Tapi ingat kita semua akan mati dan seterusnya berjumpa dengan Yang Maha Berkuasa dan Maha Besar. Jadi bersedialah dari sekarang dengan amalan-amalan yang soleh dan baik. Jauhilah dari mengambil sesuatu yang tidak halal atau yang subahat dalam kehidupan kita. Moga-moga rezeki yang diperolehi mendapat berkat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...