Selamat Datang

Sabtu, 16 April 2011

Pilih kepimpinan.

Semalam aku hadir dalam satu mesyuarat. Dalam mesyuarat tu ada pemilihan AJK baru. Maknanya ada buat pemilihan kepimpinanlah. Suasana pemilihan tu biasa saja tak lah panas. Kebetulan pula dengan hari mengundi pilhanraya Sarawak. Tu pun nak pilih kepimpinan di peringkat negeri secara mengundi.

Perjalanan mesyuarat yang aku hadiri tu berjalan dengan baik walaupun soal jawab agak banyak juga berkaitan dengan aktiviti dan kewangan organisasi yang ditanya oleh ahli. Begitu juga semasa pemilihan AJK yang dibuat secara mengundi juga berjalan dengan baik tanpa sebarang masalah. Nampaknya ahli-ahli telah memilih AJK atau kepimpinan yang benar-benar dapat menjalankan kerja mereka dengan baik. Kepimpinan ini sangat penting samada diperingkat persatuan, pertubuhan,parti politik, dan negara. Merekalah yang mencorakkan sesuatu dasar atau aktiviti yang hendak dibuat. Jika tersalah memilih pemimpin ini, rosaklah sesuatu persatuan, pertubuhan atau parti politik dan negara yang dipimpin.

Oleh itu pada aku, jika nak pilih pemimpin mestilah berhati-hati dan berprinsip. Kalau pemimpin tu tidak amanah, tidak jujur, mementingkan diri sendiri,keluarga atau kroni, makan rasuah, dan sebagainya kita tak boleh lantik dia untuk jadi pemimpin. Sebabnya kejahatan atau maksiat yang dilakukan oleh mereka itu akan ada sahamnya untuk kita juga. Dosa yang dilakukan oleh mereka ada bahagiannya untuk kita kerana kitalah yang memilih mereka. Untuk hindari kita dari dosa itu, kita boleh pilih orang yang tak melakukan dosa atau maksiat sebagai pemimpin kita.

Ramai orang tak ambil hal atau kisah pun dalam soal pilih pemimpin ni. Sebab tu ada pemimpin yang jelas tak bermoral, rasuah, salahguna kuasa dan sebagainya masih jadi pemimpin. Kita kena ingat soal halal dan haram ,dosa dan pahala, mati yang akan pasti tiba, timbangan amalan baik dan buruk serta balasan syurga dan neraka diakhirat kelak. Jangan ingat soal hidup di dunia sahaja. Hidup kita di dunia tidak berhenti setkat ini sahaja bahkan apa yang dilakukan di atas dunia ini akan mendapat balasannya di akhirat kelak yang akan hidup kekal selama-lamaya.

Kalau semua orang menginsafi hakikat kehidupan yang sebenarnya, keadaan hidup di dunia ini akan lebih baik, aman, sejahtera sehinggalah ke alam akhirat kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...