Selamat Datang

Selasa, 26 April 2011

Kebajikan

Baru-baru ni kawan aku telah diminta untuk terlibat dengan membuat soalan-soalan peperiksaan percubaan untuk tahun ini dan juga soalan-soalan latihan. Biasanya surat panggilan tajuknya ialah mesyuarat tapi kali ini diberi tajuk bengkel. Maknanya bila nak buat tuntutan perjalanan kena claim teksi satu tempat duduklah. Kalau mesyuarat boleh claim perbatuan. Bengkel tu bertujuan nak sediakan soalan-soalan kepada semua sekolah di seluruh negeri supaya sama dan nak capai prestasi peperiksaan yang baik.

Tahun lalu keputusan peperiksaan negeri teruk walaupun target tu yang ke sebelas kot tapi yang dapat ialah tempat ke enambelas. Tahun ni target yang ke lima sebab tu nak dapat pencapaian yang luarbiasa tu, maka kena buat sesuatu yang luarbiasa jugalah. Macam negeri Terengganu agaknya yang saban tahun semua peperiksaan awamnya menunjukkan kecemerlangan dan salah satu sebabnya dikatakan peperiksaan diperingkat negeri telah diselaraskan dan mirip kepada peperiksaan sebenar samada UPSR,PMR,SPM dan STPM.

Jadi nak dapat peningkatan yang luarbiasa ni, maka program seperti ini dibuat. Guru-guru dipanggillah buat soalan mengikut mata pelajaran. Nak bina soalan ni bukanlah mudah. Kena buat dengan cermat dan mesti memberi tumpuan tenaga dan fikiran. Kalau nak mudah, bolehlah ambil soalan-soalan yang lalu. Tapi itu kerja orang malas. Jika nak bina yang terbaik, mestilah ada pengetahuan dari segi JSU dan bukan setakat itu mestilah mengetahui sistem sembilan point, aras kesukaran dan sebagainya. Bukan mudah.

Jadi guru yang dipilih ni mestilah mahir dan boleh membuat analisis soalan-soalan yang lalu. Sudah tentulah banyak tenaga mental dan fizikal yang digunakan. Biasanya untuk menghadiri program tu, kenalah bawa kenderaan sendiri. Malangnya tuntutan yang oleh dibuat hanyalah claim teksi satu tempat duduk ataupun kalau perbatuan bolehlah tuntut dua puluh sen sekilometer. Inilah yang disebut oleh kawan aku tu yang katanya tenaga kita diperah betul tapi kebajikan tak dijaga.

Katanya lagi nak ikut di Terangganu mana boleh. Guru yang dipanggil untuk membuat soalan tu dibayar elaun khas mengikut jenis soalan yang dibuat. Tempat program pembinaan soalan tu pula dibuat ditempat yang hebat seperti di tempat peranginan tertentu. Mereka boleh tuntut claim penuh mengikut arahan pekeliling perbendaharaan. Diberi cenderamata khas pula selepas selesai tugasan seperti lap top setiap orang. Memang hebat peruntukan untuk mereka. Barulah cikgu ada semangat nak buat kerja. Semua sekolah pula membuat kelas tambahan, yang gurunya dibayar samada pada waktu petang atau malam. Ini barulah namanya jaga kebajikan guru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...