Selamat Datang

Selasa, 12 April 2011

Beban tugas cikgu

Hari ini, seorang kawanku telah memberitahu kerja baru yang kena buat sebagai guru bertugas mingguan iaitu memantau perjalanan persekolahan. Dia diminta untuk berjalan keliling sekolah untuk merekodkan aktiviti yang berlaku dalam kelas dan ditempat-tempat khas seperti padang dan makmal serta bilik-bilik khas yang lain. Buku pemantauan telah disediakan mengikut butir-butir yang hendak dipantau.

Katanya sudahlah kerja guru tu dah banyak, kena tambah pula dengan kerja sebegini tapi apa nak buat sebab arahan dari pentadbiran. Khabarnya ini arahan dari pihak atasan sendiri, jabatan yang minta pengetua laksanakan program ini.

Entahlah.. sekarang ini jadi guru bukan senag dan mudah. Ramai dah yang tak nak jadi cikgu ni sebab kerjanya teruk. Kalau ada yang minta jadi cikgu pun, itu adalah pilihan terakhir kerjaya mereka. Rata-rata yang jadi cikgu ni sebab tak dapat kerja lain.  Untuk survival, jadilah sebagai guru.

Memang beban tugas guru ni semakin bertambah seperti yang sering diperkatakan orang. Guru sekarang bukan kerjanya mengajar sahaja tetapi banyak kerja yang mesti dan wajib diselesaikan.
Kalau sebagai guru kelas, mesti ambil dan rekod kedatangan pelajar setiap hari, lepas tu kena pantau keadaan kelas dari segi keceriaan. Awal persekolahan kena kutip bayaran persekolahan dari murid, tulis resit dan serah wang mengikut waktu yang ditetapkan. Jika pelajar tak hadir melebihi jumlah yang ditetapkan kena tulis surat amaran pula.

Sebagai guru mata pelajaran pula kena sedia buku rekod mengajar, bahan untuk mengajar, kertas soalan ujian dan peperiksaan, menanda buku-buku latihan, menanda kertas ujian dan peperiksaan, memasukkan markah ujian, membuat analisis keputusan ujian dan peperiksaan, mencetak dan memberi keputusan peperiksaan.

Guru bertugas pula kena rekod perjalanan persekolahan, pelajar sakit kena hantar ke hospital dan ambil balik. Kalau jadi Ketua Panitia kena buat macam-macam kerja lagi. Kalau nak sebut mungkin tak habis. Sebab tu jadi cikgu ni jawatannya merangkap banyak sangat.. sebagai kerani,pemandu ambulan ,tukang kebun, jurulatih sukan, pemandu, pengurus,  dan banyak lagi..

Kebajikan guru tak dijaga. Urusan keluarga dirumah tak dapat diuruskan dengan baik. Walaupun balik sekolah atau kerja hanya sampai pukul 2 atau 3 petang tapi kerja yang tak habis dibawa pula ke rumah. Sambung buat dirumah sampai tengah malam. Hari Sabtu pula ada saja aktiviti dan sekarang ni dah tak kira minggu. Dulu ada sebut minggu pertama dan ketiga tak boleh buat aktiviti sebab nak bagi cikgu rehat bersama keluarga. Tapi nampaknya hanya tinggal arahan saja. Hakikatnya setiap hari minggu Sabtu ada saja aktiviti dijalankan. Untunglah kakitangan kerajaan bukan guru sebab setiap minggu ada dua hari cuti sabtu dan ahad. Kadang-kadang cemburu juga dengan kawan-kawan tu.

Inilah pengorbanan yang perlu dibuat oleh cikgu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...