Selamat Datang

Jumaat, 15 April 2011

Kewangan yang makin merosot

Semalam seorang kawan telah memberitahu aku, mesyuarat pagi tadi di PPD hanya dijamu kuih dua ketul dan air teh sahaja walaupun mesyuarat tu berakhir sampai pukul satu lebih. Biasanya kalau mesyuarat sebegitu, adalah jamuan makan tengahari tapi kali ini dah tak ada. Aku kata pada dia, perkara ni dah lama berlaku. Tak silap aku sejak dari tahun 2009 yang lalu. Mungkin kawan aku ni jarang-jarang dipanggil mesyuarat sebegitu.

Bagi aku biasalah kerana aku sering juga pergi mesyuarat sehingga ke peringkat negeri dan kebangsaan. Memanglah masa ekonomi baik dulu, bukan sahaja jamuan begitu mewah bahkan claim pun tak dipotong. Semuanya ikut pekeliling. Tapi kini dah tak macam tu. Dulu kalau mesyuarat dibuat dihotel sekurangnya empat lima bintang. Kini mesyuarat buat di dua tiga bintang sahaja. Jamuan kadang-kadang tu sampai enam kali sehari pada masa tu sampai ada yang kena penyakit macam-macam kalau selalu bermesyuarat umpamanya kencin manislah, darah tinggilah dan lain lagi.

Sekarang ini jamuan pun hanya 4 kali saja. Claim pula tak boleh guna kereta, kena guna teksi saja. Caj hanya 20 sen bagi setiap kilometer sedangkan mengikut pekeliling boleh claim 70 sen bagi setiap kilometer. Ada kawan-kawan yang tak claim langsung bila jadi macam ni. Mereka kata penat isi borang tuntutan saja dan tak berbaloi. Lebih baik buat kerja lain.

Bila aku bagi tau kawan-kawan di jabatan kerajaan yang lain, mereka kata jabatan mereka tak macam tu. Masih lagi boleh claim ikut pekeliling yang biasa. Entahlah aku pun tak tahu sebab apa jabatan pelajaran macam ni. Ramai  guru yang merungut sebab ni kerana aktiviti kena berjalan juga seperti aktiviti sukan, kokurikulum dan sebagainya. Meeting sana, meeting sini, bawa pelajar masuk pertandingan itu dan ini tapi semuanya kena guna duit kocek sendiri. Nak claim tak berbaloi dengan kadar yang dibenarkan.

Pada aku, nilah kesan bila ekonomi tidak diurus dengan baik dan amanah. Allah beri amanah untuk menguruskan kekayaan ini agar kebajikan rakyat dijaga dengan baik. Apabila berlaku sebaliknya kesannya akan dirasa oleh kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...