Selamat Datang

Isnin, 11 April 2011

Hari Lahir anakku

Hari ini anak ku yang bongsu sambut hari lahir yang kelima tahun. Semalam dah sibuk ajak pergi kedai kek nak beli kek untuk bawa ke tadikanya. Bukan saja beli kek, nak beli gula-gula dan berbagai lagilah. Minta pada ibunya. Terpaksalah layan anak lelakinya itu. Aku pula banyak kerja nak disiapkan. Kerja di sekolah nak dibuat, kerja dirumah jua kena buat dan kerja-kerja lain yang terlibat dengan masyarakat juga perlu diselesaikan.

Pagi ini, semua anak-anak ku seperi biasa bangun awal untuk ke sekolah. Begitu juga isteriku dan anakku yang bongsu tu. Selalunya susah nak bangun ke sekolah tapi hari ni bila sebut nak bawa kek dan gula-gula ke tadikanya untuk sama-sama sambut dengan kawan-kawan, senang pula dia bangun dan mandi. Mungkin hari ni dia rasa seronok agaknya untuk sambut hari lahir dengan guru dan kawan-kawan di tadikanya. Beberapa hari sebelumnya bila dia balik ke rumah, dia tunjukkan sebungkus gula-gula dan biskut yang diberi oleh kawannya yang sambut hari lahir. Jadi dia pun nak buat macam tu juga.

Begitulah karenah anak kecilku ini. Dua orang abangnya  dan dua orang kakaknya bersekolah di asrama. Yang tinggal kini hanya 3 orang sahaja mereka yang masih bersekolah rendah termasuk dia. Dua orang lagi kakaknya itulah yang sering menyakat dia di rumah. Seorang darjah enam dan seorang lagi darjah tiga.

Isteriku pula seorang guru seperti aku juga. Jadi apabila kami pergi bekerja tiada siapalah dirumah. Balik sekolah barulah ada orang di rumah. Kalau ada mesyuarat atau aktiviti sekolah, maka lambatlah kami balik dan kadang-kadang anak-anak juga terpaksa lambat balik kerana menunggu kami. Anakku yang kecil ini sering menangis kerana lambat mengambil dia. Bila ditanya kenapa menangis, dia kata semua kawan-kawan dia dah pulang, tinggal dia dengan cikgu sahaja lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...