Selamat Datang

Khamis, 21 April 2011

Perangai Kawan-Kawan

Aku baru balik dari satu meeting di KL. Sampai di rumah, isteriku mulalah bercerita tentang rakan sekerjanya yang marah-marah sebab dapat jadual waktu baru yang mungkin dia rasa tak selesa kut. Yang sedihnya kata isteriku, boleh dia menengking dan marah sebab tak puas hati dengan jadualnya dan memarahi isteriku dihadapan rakan-rakan yang lain.

Kalau tak puas hati pun, pergilah jumpa dengan Penolong Kanan sebab semua perancangan jadual waktu tu dibuat oleh PK dan dipersetujui oleh Pengetua. Bukannya boleh buat ikut suka hati guru jadual waktu. Guru jadual waktu hanya mengikut arahan sahaja. Mungkin boleh beri cadangan sikit pada PK tapi keputusan tetap ditangan PK dan Pengetua. Jadi buat apa marahkan guru jadual waktu. Pergilah jumpa PK ke atau Pengetua ke.

Dahlah guru jadual ni teruk nak buat jadual tibab-tibab senang-senang saja kena marah dengan rakan sejawat. Pada aku ini kawan yang dah melampau. Dia ingat senang ke nak buat jadual waktu. Walaupun aku bukan guru jadual waktu, tapi bila aku tengok isteri aku buat, mungkin aku sendiri pun tak sanggup nak buat.

Orang yang tak tahu memang senang cakap. Cubalah jadi atau minta jadi guru jadual waktu pada PK atau Pengetua. Buat jadual ni tak cukup masa. Tak siap siang trerpaksa sambung pada malamnya. Sambung kerja pun bukannya sambung macam tu saja. Kalau dah buat mesti sampai selesai. Memang guna komputer untuk prosesnya tapi kalau tak siap kena buat semula dari awal.

Sebelum aku pergi mesyuarat, isteri aku memang sibuk nak siapkan jadual baru. Cuti hari Sabtu dan Ahad dia proses jadual. Terpaksa aku pula uruskan rumahtangga. Akulah yang masak, basuh pakaian, pergi pasar, kemas rumah, layan anak-anak selama dua hari tu. Isteriku proses jadual tu tak siap juga, sampai malam Isnin tu tak tidur sampai pukul 5 pagi. Esok dah nak bagi jadual. Memang aku kesian kat dia.

Pagi tu aku terus pergi mesyuarat selama 4 hari. Petangnya aku telefon dia kata tak berapa sihat. Aku rasa biasalah sebab malam tu dah tak tidur dan esoknya pergi kerja. Kalau masa muda dulu memanglah boleh buat macam tu. Masa di Universiti dulu tidur boleh kata sejam dua sudah cukup terutamanya masa buat tesis. Asyik mengadap komputer saja bagi siapkan keja-kerja tu. Sekarang ni bila dah berusia makin meningkat dah tak boleh buat macam tu.

Rupanya disebalik tu dia kena marah dan tengking oleh kawan-kawan yang tak puas hati. Jadi dahlah tak cukup tidur, tambah pula tersinggung dengan kata-kata kawan pula maka bertambahlah tak sihat. Tadi aku bawa pergi klinik dan doktor bagi MC dua hari suruh rehat dan tenangkan perasaan. Isteriku ni tak pandai nak balas kata-kata orang. Kalau akau senang saja nak jawab, kalau tak mau terima buatlah jadual sendiri. Kalau tak boleh dan rasa dah tak sesuai jadi cikgu , boleh letak jawatan dan cari kerja lain. Dia ingat kita ni kuli dia ke? Dia ingat dia saja nak selesa. Kita yang berkerja tanpa ambil kira masa dan tenaga ni, dia ingat kita seronok dan mahu sangat ke? Kalau macam tu, pergilah ambil kerja ni, buatlah jadual sendiri.

Buat jadual waktu ni, masa orang cuti sekolah, isteriku kena datang sekolah dan bincang dengan PK untuk rancang jadual terutamanya pada awal tahun. Kadang-kadang aku dan anak-anak nak pergi bercuti pun tidak selesa berbanding dengan orang lain. Mereka boleh bercuti panjang tanpa gangguan tapi aku dan keluarga tak boleh cuti lama.

Walaupun kami berada di rumah tapi isteriku terpaksa proses jadual waktu yang perlu diberikan pada mesyuarat pertama awal persekolahan.  Kadang-kadang apabila ada pertukaran guru dan sebagainya terpaksalah buat semula jadual baru. Keadaan ini kerap berlaku kadang-kadang setahun sampai tiga empat kali. Inilah hakikat yang tidak diketahui oleh rakan-rakan yang lain.Aku harap cubalah fahami diri orang lain sama dan janganlah mementingkan diri sendiri sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...