Selamat Datang

Ahad, 1 Mei 2011

Pekerja


Semalam 1 Mei hari pekerja. Semua anak-anak aku balik dari asrama. Aku ingat dapatlah kami berehat-rehat bersama-sama sebab semuanya ada. Tiba-tiba saja isteriku memberitahu bahawa dia ada tugas melatih pelajar-pelajarnya untuk pertandingan kawad kaki yang akan berlangsung pada hari khamis minggu hadapan. Tercengang-cengang aku dibuatnya sebab ingatkan hari cuti pekerja dah tak ada tugas.

Begitulah komitmen  seorang guru yang berdedikasi tanpa mengira waktu dah masa serta tenaga. Kepentingan kerja diletakkan melebihi kepentingan diri dan keluarga. terpaksalah aku menghantar dan mengambil dia pergi balik dari sekolah. Kadang-kadang terasa juga dihati ini, tak ada masa lain ke? Apa yang ida dapat buat kerja macam ni. Orang lain senang- lenang di rumah. Anugerah khidmat cemerlang dapat juga. Tak payah kerja teruk-teruk. Sesetengah tu kerja yang dibuat tak seberapa dan kadang kadang kerja yang  co-busisness tu pun tak buat sangat. Tapi dapat juga APC.

Yang kesiannya, ada kawan-kawan yang kerja betul-betul. Buat dengan penuh kesungguhan, tekun dan sentiasa menunjukkan prestasi cemerlang tapi tak pernah dapat APC. Bunkan tu saja kenaikan pangkat pun di halang. Dengar kata sebab dia tu disenaraikan kelabu. Jadi dah black list. Jangan haraplah nak dapat APC ke, naik pangkat ke dan sebagainya. Bila dah dianggap kelabu ke, hitam ke habislah masa depan kononnya. Bagi aku rezeki ditentukan oleh Allah. Jika Allah izinkan tiada siapa pun boleh halang.

Sebab semua manusia kepunyaannya. Hanya Allah sahaja yang memberi keizinan. Jika tak diizinkan tak siapa boleh melakukkannya. Oleh itu ingatlah kepada mereka yang mempunyai kuasa. Kuasa itu sementara sahaja. Bila-bila masa Allah boleh mencabutnya samaada dengan melakukan kesalahan atau pun dimatikannya. Itu kerja Allah dan manusia tak dapat menentukannya.Jadi gunakanlah kuasa yang dipinjamkan itu dengan adil dan saksama dalam membuat apa juga keputusan. Allah juga akan memberi balasan pada setiap perbuatan yang kita lakukan termasuk menggunakan kuasa yang ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...