Selamat Datang

Isnin, 16 Mei 2011

SELAMAT HARI GURU

Hari ini semua sekolah menyambut hari guru di seluruh negara. Sekolah aku juga turut sambut sama denga berbagai acara yang diadakan seperti pertandingan bola sepak, bola jaring, sukaneka dan persembahan oleh guru dan pelajar seperti biasa. Tahun ni sambutan agak kurang kerana selalunya pada awal pagi selepas diadakan bacaan ucapan Menteri Pelajaran, Ketua Pengarah Pelajaran dan Pengarah Pelajaran negeri ada dibuat majlis memotong kek hari guru tapi tak ada. Pemberian cenderamata kepada guru memang ada setiap tahun.

Pelajar-pelajar pula yang memberi cenderamata kepada guru juga kurang. Selalunya banyaklah hadiah yang diberi oleh pelajar-pelajar terutamanya dari kelas sendiri tapi kali ni tak ada. Barangkali sebab keadaan ekonomi sekarang ni. Harga barang naik menyebabkan semua orang terpaksa berjimat sikit. Tak bolehlah nak belanja seperti dulu. Hadiah tak penting, cuma berilah sedikit penghargaan kalau tak pun ucapkanlah selamat hari guru sudah memadai.

Sebagai guru tugas mendidik adalah tugas utama yang tidak diminta balasan. Hanya balasan dari Allah yang dinantikan agar Allah meredhai dan memasukkan ke dalam syurganya di akhirat kelak. Itu yang amat berharga dan menjadi idaman bagi semua orang yang beriman. Begitulah yang diharapkan dan sebab itulah dikatakan menjadi guru adalah suatu pekerjaaan yang sangat mulia di sisi Allah.

Untuk semua guru, jadikanlah diri kita sebagai pendidik yang hanya mengharapkan keredhaan Allah dalam mendidik anak bangsa. Segala cabaran dan kerenah nak didik kita hendaklah kita hadapi dengan tabah dan sabar. Berusaha dan beriktiarlah dengan bersungguh-sungguh dalam mendidik mereka. Jadilah pendidik yang ikhlas dalam menjalankan tugas. Hati kita akan puas apabila melihat kejayaan anak-anak didik kita.InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...